Några fakta om Human Bridge BioMedical College
21 oktober, 2014
Skolan ligger i Debre Markos 350 km nordväst om Addis Abeba. Efter en treårig utbildning utexamineras diplomerade sjukhustekniker, farmaceuter och barnmorskor/undersköterskor. Utbildningen till sjukhustekniker är den första i landet och har fått stort intresse. Etiopiska Hälsoministeriet anser att utbildning av sjukhustekniker är av stor vikt för utveckling av sjukvården, så stor att ministeriet betalar kursavgifter och uppehälle för 600 elever. Årligen kan ca 320 elever att antas, 200 betalda av ministeriet och 120 elever finansierade privat eller av sjukhus. Totalt kan skolan ha över 900 elever inom tre år.
En av orsakerna till att lokaliseringen av Human Bridge BioMedical College (HBBC) blev just i Debre Markos var att vi där kunde få en flygande start. I Abay Tena College (ATC) fanns sedan flera år en utbildning av sjukvårdspersonal som drevs av Mulugojjam och Adamu Anley. Sedan några år tillbaka har Adamu varit ansvarig för Human Bridges arbete i Etiopien med att förse sjukhus i landet med material. När han involverades i tankarna om start av en utbildning av sjukhustekniker i landet fick vi ett förslag om att överta skolan som hans fru stod för. ATC drevs som ett bolag (plc) och verksamheten överläts fritt till Human Bridges organisation i Etiopien (reg NGO). Detta gjorde att den nya utbildningslinjen kunde komma igång mycket snabbt samtidigt som den tidigare utbildningen övertogs och drevs parallellt. Naturligtvis fanns det en mängd synergieffekter både funktionellt och ekonomiskt att lägga till verksamhet i en redan etablerad organisation.
Husen som ATC bedrev utbildning i ägdes inte av skolbolaget. Byggnader och mark ägde Adamu personligen. Delar av lokalerna användes av ATC och andra delar var uthyrda. Samtal inleddes med Adamu om att Human Bridge skulle förvärva fastigheten där teknikerutbildningen skulle kunna inrymmas. Adamu var villig att överlåta fastigheten till ett fördelaktigt pris. Avstämning gjordes av kostnad mot jämförbara fastigheter samt mot alternativet nybyggnation och det senare var intet alternativ. Det fanns behov av anpassning av lokaler för den nya utbildningen samt dessutom ett generellt behov av uppdatering och underhålls arbete. En överenskommelse träffades om att Human Bridge övertar lokalerna från Adamu för motsvarande 2,8 mkr. Kostnaden för direkt nödvändig renovering och ombyggnad beräknades till 1,5 mkr. Olika former för övertagande och ägande av fastigheter i Etiopien undersöktes. Det konstaterades att en hel del begränsningar fanns för ägande av en NGO samt också för direkt utländskt ägande. Detta ledde till att en annan form för övertagande blev nödvändigt. Genom ett avtal överlät istället Adamu alla rättigheter för fastigheten. Formellt kvarstår han som registrerad ägare samt är också förvaltare av fastigheten åt Human Bridge. För Human Bridges räkning uppbär han som förvaltare hyra av skolan för lokalerna. Det är också förvaltarens ansvar att tillse att betala skatt på hyresintäkterna. Erforderliga säkerheter har upprättats med Adamu för att garantera att förvaltarskapet fullföljs på önskat sätt. Det värdet som finns i fastigheten tillhör genom avtal Human Bridge och det gäller också för framtida utveckling. Beslut om en eventuell överlåtelse styrs av Human Bridge som, efter avdrag för skatt, erhåller den då aktuella likviden.
Förfarandet har möjliggjort en mycket kort förberedelse period och minskat arbetstid för att komma igång med den efterfrågade utbildningen. Värden i fastighet behärskas i framtiden av Human Bridge och hyra för lokaler belastar skolans verksamhet. Stor tacksamhet riktas till både Mulugojjam och Adamu Anley för det fantastiska bidrag de gett. Det har inte bara gett en snabb start utan också möjliggjort en skola som snabbare kan bli självbärande.
Human Bridge 2014 10 21